Yellowstone NP

YELLOW    YELLOW1    YELLOW2    YELLOW3

Yellowstone is het eerste National Park van Amerika. Yellowstone ligt op een gigantische vulkaan, een supervulkaan die volgens wetenschappers ten allen tijde kan uitbarsten. Je hebt er dan ook warmwaterbronnen, geysers, borrelende slijkputten, stoomgaten… Er leven heel veel dieren: beren, herten, bizons, wolven, elanden, … We zijn er 2 x geweest, de laatste keer in sept. 2012 voor 5 dagen. We hebben het gevoel dat we alles in Yellowstone gezien hebben, wat er te zien is, en dat is heel veel.

Eén van de 5 ingangen van Yellowstone:

de Roosevelt Arch:

Het bestaat uit verschillende grote delen:

• Mammoth Hot Springs:  bestaat vooral uit een soort van kalkstenen terrassen, waar (al dan niet) water over stroomt.

Liberty Gap:

Terrassen:

In de buurt van Mammoth Hot Springs heb je de Bunsen Peak, met een hoogte van 2610 m. We hebben dit trail gedaan met ongelooflijk veel wind. Heb hier een filmpje van gemaakt, zal later proberen dit hier te plaatsen.

Enkele foto’s:

Uitzicht op Canyon of the Yellowstone van op Bunsen Peak:

Tijdens de hike:

Hoodoos:

Uitzicht vanaf de top van Bunsen Peak:

Hieronder een foto van de marker (bewijs dat je boven geweest bent):

Onderweg (naar een ander deel van Yellowstone) kom je heel vaak dieren tegen.

En mooie watervallen, zoals deze, vlak naast de weg:

Undine Falls:

• Tower-Roosevelt:

de Tower Fall:

Tussen Tower-Roosevelt en Canyon Village deden wij de hike naar Mount Washburn, hoogte: 3122 m.

Je stapt dan langs een fireroad naar een uitkijktoren. Hier woont iemand die eventuele branden zo snel mogelijk moet melden.

In 1988 is Yellowstone voor 1/3 afgebrand. De schade die die brand achtergelaten heeft, is nu in 2012 nog op verschillende plaatsen duidelijk te zien.

Een andere wandeling was de Yellowstone picnic area hike, 6,5 km. Hier kreeg je mooie vergezichten op de canyon van Yellowstone en dit is een gebied waar veel wildlife zit.

De hike verliep vlot en deze pronghorn kwamen we tegen. We passeerden hem op 5 m en nog bleef hij staan.

Toen we bijna op het einde van onze wandeling waren, dook er ineens dit probleem op:

Deze reusachtige bizon lag op 2 m van ons pad. Hier durfden we niet voorbij. In teruggaan had ik ook geen zin, dus stapten we naar de weg. Daar zagen we langs beide kanten van de weg dit:

Hier konden we onmogelijk te voet voorbij. We hebben dan maar een lift gevraagd aan een bejaard Amerikaans koppel. Zij brachten ons netjes voorbij de kudde bizons en zetten ons af aan onze auto.

We hebben op 2 verschillende plaatsen in Yellowstone geslapen: 2 nachten in Canyon Village en 2 nachten in Old Faithful area.

De cabin in Canyon Village lijkt van buiten op een container, maar was binnenin wel helemaal in orde, en de ligging was perfect.

’s Morgens gingen we altijd eten in het restaurant van de lodge: ontbijtbuffet.

We hadden een aantal hikes op het programma staan om te doen vanuit dit deel van Yellowstone:

• Pelican Valley: dit gebied was jammer genoeg afgesloten vanwege te veel berenactiviteit
  • South Rim van de Yellowstone canyon: iets over 5 km wandelen. Deze wandeling bood spectaculaire zichten op de watervallen en de canyon.
  • Yellowstone Lake en West Thumb Geyser basin:

Lower Falls:

Upper Falls:

Lower Falls via de trappen van Uncle Tom:

Trappen van Uncle Tom (niet te onderschatten!)

Lower Falls vanaf Artist Point

Yellowstone Lake en West Thumb Geyser basin:

Dan reden we verder naar Old Faithful area, waar we 2 nachten in een cabin vlakbij Old Faithful sliepen.

Old Faithful is een geyser die trouw om het 1,5uur spuit. Soms is het een paar minuten vroeger/later. Gedurende de ongeveer 1,5 minuut tot 5 minuten durende uitbarsting spuwt OF tot 32000 liter water  tot 56 m de lucht in. Naar dit schouwspel kijken elke keer toch zo’n 500 mensen. Iedereen is dan stil. Vreemd!

Old Faithful, net als andere geysers, laat een indringende geur achter als hij uitgebarsten is. ’s Morgens als je wakker werd, kon je van in je kamer al ruiken dat hij juist was uitgebarsten.

Andere geysers en poolen in de buurt van OF:

Castle geyser:

Grotto geyser:

Grand Geyser:

Chromatic Spring:

Morning Glory Pool:

De verschillende kleuren in het water komt door de bacterieën. De temperaturen van de geysers/poolen verschillen en naargelang hoe heet, leven er verschillende soorten bacterieën in. Lichtblauw water is het heetst, hier kunnen geen bacterieën in leven.

Tijdens een wandelingetje naar het Upper Geyser Basin zagen we deze coyote:

Dit is onze cabin in OF:

Dit is de Old Faithful Inn, een national landmark en een prachtig gebouw:

Zo ziet Old Faithful Inn er van binnen uit:

Nog een wandelingetje, deze keer naar

Grand Prismatic Spring:

Grand Prismatic Spring is de grootste warmwaterbron in Yellowstone. Hij is 61 m breed en het water is 70°C, hij  is dan ook  moeilijk om te fotograferen vanwege de stoom.

Mystic Falls:

En verder naar Imperial Geyser:

zoek de 2 bizons op de foto:

Eentje staat boven op de helling, ongeveer in het midden, de andere ligt achter de boom juist achter de pool.

Nog een bekend deel van Yellowstone is het Norris Geyser Basin:

Op de meeste plaatsen waar je stoom ziet, hangt een geur van rotte eieren.

Nog enkele modder- en gekleurde poelen in Artists Paintpots, in de buurt van het Norris Geyser Basin: