Dag 5: Tucson/Chiricahua NM/ Silver City (New Mex.)

14 november 2012

Tucson – Chiricahua National Monument – Silver City (New Mexico)

Wakker om 6u. Ontbijtje in de Ramada en vertrokken naar Chiricahua NM. Het is wel een stukje rijden, zo’n 2u15. Als we er aankomen, rijden we eerst naar het Visitor Center. Daar kopen we een magneet en vragen een beetje uitleg over de hikes die er te doen zijn.

We besluiten om de ‘Big Loop’ te doen. Dat is een combinatie van alle trails samen. Zo heb je alle highlights van het park, in totaal een wandeling van 15,4 km. Je ziet dan de mooiste rotsformaties. En mooi zijn ze!

Er zijn verschillende vormen: eend, kamelenhoofd (hoewel wij dat er niet in zagen), balanced rocks en allerlei trossen van stenen bij elkaar.

Er is bijna geen volk, we hebben het park bijna helemaal voor onszelf. Er zijn stukken bij van serieuze afdalingen gevolgd door stevige beklimmingen. Uiteindelijk doen we 4,5 u over de hele hike. De temperatuur is niet zo hoog, 16°C, maar door de inspanning en de stukken waar je in de zon loopt, zweten we toch goed. Als je deze hike in de zomer doet, is hij gegarandeerd zwaar.

Om 14u40 zijn we terug op de echo canyon parking, waar onze auto staat. We rijden nog naar 1 uitkijkpunt en verlaten dan het park.

We moeten naar Silver City, naar de motel 6, en dat is nog zo’n 2,5u rijden. Ik rijd deze keer en naast de weg zien we border patrol staan. We zijn hier niet zo ver van de Mexicaanse grens. We rijden hem voorbij en ik zie dat hij achter ons de weg op rijdt. Na zo’n 5 minuten moeten we stoppen. Hij vraagt onze reispassen, is heel vriendelijk en we mogen direct doorrijden. Een geluk dat ik niet te hard reed! Is toch altijd even spannend als je gestopt wordt.

We rijden verder en onderweg stoppen we nog even bij de McDonalds. Een lekker vettige hamburger na een hike smaakt altijd!

Om 18u komen we aan bij ons hotel, het is al donker. Vandaag hebben we geen problemen gehad met enige overhitting van de motor van de auto. Goed zo!

‘s Avonds blijven we gewoon op onze kamer, het is weer basket. Slapen om 22u15.