Dag 16: 20 maart: Büllsport – Sossusvlei

Op om 6u. Ontbijt en check-out.

We doen vandaag het Olive Trail. Dit is een wandeling van 10 km in de Namib-Naukluft desert. We zijn al vroeg op weg.

ingang van de namib-naukluft

Om 7u30 zijn we al ingeschreven in het register en kunnen we aan het trail beginnen. Het pad begint 3km van het kantoortje. Net als gisteren is het weer zoeken naar het eigenlijke begin van het trail, nergens staan pijlen naar het begin van het pad. We verspillen ook hier weer zo’n 30 min. met zoeken en kunnen dan eindelijk rond 8u20 starten met de hike.

QU

Deze bestaat eigenlijk uit 3 delen en wordt aangegeven als ‘quite difficult’ , redelijk moeilijk dus. Het eerste deel is bijna constant klimmen. Omdat we vroeg zijn, lopen we nog een deel in de schaduw. We moeten witte voetjes als herkenningspunten volgen, soms moeilijk te bespeuren. De ondergrond is op z’n minst gezegd rotsachtig. In de omgeving zien we weer zebra’s en kudu’s. Na zo’n 1,5u zijn we boven op de berg. We lopen nu geruime tijd op de richel. Er staat hier een flink windje op de berg. Goed, want het is ondertussen al flink warm geworden.

QU1 QU2 QU3

Dan beginnen we aan de afdaling. Deze is grotendeels door een rivierbedding, de ondergrond bestaat veelal uit grote keien en rotsen. Je moet dus heel goed kijken waar je je voeten zet. De droogstaande wash is omgeven door links en rechts steile rotswanden.

QU9

Dit is het pad, kan je eigenlijk niet echt een pad noemen.

QU4 QU5 QU6 QU7 QU8

Na ongeveer 1u klimmen en klauteren komen we aan het beruchte stuk met de kettingen. Hier waren we voor gewaarschuwd, maar het was toch moeilijker dan gedacht. De rotswanden komen hier dichter bijeen, ertussen staat water. Langs weerskanten van de gorge zijn kettingen in de rotswanden verankerd. Die heb je absoluut nodig om voorbij deze passage te komen. Wij kiezen voor de rechterketting. Het stuk dat je op deze manier moet overbruggen is zo’n meter of 5. In het midden is de richel waar je op staat amper 5 cm breed. Dit is dan ook een heel spannend stuk waar je je goed moet vasthouden en op de ketting vertrouwen. We geraken er goed voorbij, hoewel het niet gemakkelijk was.

ol

Wij gaan langs de rechterkant.

ol1

niet gemakkelijk

ol2

zeker niet als je klein bent

ol4

Ik vraag me af of mensen hier al niet teruggekeerd zijn. Je moet ook geen hoogtevrees hebben, de afstand van de richel tot het water is maar een meter of 4, maar doordat het hier zo super smal is, voelt het veel hoger. Ik ben toch blij als dit stuk achter de rug is.

ol3

Je ziet in het midden op de foto waar het water in de poel loop soms, dat is dus de hoogte van de grond waar je stapt.

Dan moeten we nog een stuk verder over de rotsen door de rivierbedding. Er zijn 2 plaatsen waar ik maar net op/van  de rotsen geraak. Uiteindelijk is het met een beetje schrik toch gelukt.

Dan komen we aan het derde deel van de wandeling; een oud 4×4 trail. Dit is het gemakkelijkste deel. Alleen de weg is niet meer aangegeven en we staan op een splitsing. Na eerst de verkeerde afslag genomen te hebben, zien we dan toch in de verte een wit voetje. Dat vind ik maar niks, de aanduidingen van de trails hier in Namibië laten soms stevig te wensen over. Ofwel is er geen aanduiding, ofwel staat ze op plaatsen waar je ze (bijna) niet opmerkt, ofwel is de verf zo hard afgegaan dat je er bijna niks meer van ziet. Ik ben dan ook blij dat we uiteindelijk na 4u terug aan onze auto zijn. Het is ondertussen 34° C.

We rijden nu naar de Sossusvlei. Dit wordt een hoogtepunt van deze reis, denk ik, hoop ik. Het is nog een dik uur rijden (weer over onverharde weg natuurlijk) en dan komen we aan op onze nieuwe slaapplaats Desert Camp. Hier blijven we 2 nachten. Desert Camp is dicht aan de ingang van de Sossusvlei. Het zijn luxetenten met stenen badkamerdeel.

SS2

Desert Camp

ss

mini-keukentje buiten

ss1

Ondertussen is het 42° C geworden. Dit is tot nu toe het warmst van de reis. We gaan direct eerst een plonske doen in het zwembad, en drinken ons vol koude drank.

SS3

Wij zijn hier niet de enigen die afzien van de hitte (nergens airco), in een hoekje aan het zwembad hebben we gezelschap van ‘een groepje’ vogeltjes die een plaatsje in de schaduw zoeken. Ze hebben een klein drinkbakje/bad, en we kappen er onze overgebleven ijsblokjes erin. Dat lijken ze absoluut niet erg te vinden. In de buurt van het zwembad zien we weer zo’n reuze weversnest, daar zullen ze wonen.

SS4

Om 17u besluiten we om al eens naar de duinen te gaan kijken, daar zijn we tenslotte hier voor. Eerst passeren we een oud koppel die de ingang van de Sossuvlei ‘bewaken’. Zij moeten weten wat we juist gaan doen en zijn absoluut niet happig om ons door te laten. Na met hand en tand uitgelegd te hebben dat we zeker om 19u terug aan de ingang zullen zijn (iedereen moet dan buiten zijn, want bij zonsondergang sluit het park, en anders betaal je boete) laten ze ons met veel tegenzin door. Dan halen we in het kantoor een permit (toelating) voor 2 dagen. We rijden naar een uitkijkpunt op 26 km van de ingang. De duinen zijn al mooi afgetekend maar ik vermoed dat het mooiste nog moet komen.

SS7

Maar dat zal voor morgen zijn: Sossusvlei en Deadvlei, liggen op 45 km van de ingang. Voor we het park terug buiten rijden, stoppen we nog even aan de Sesriem Canyon. Dit is een kleine slotcanyon, slechts 30 m diep en 1 km lang, maar toch wel mooi om te zien en het kost bijna geen inspanning.

SS8

Sesriem Canyon van bovenaf gezien.

SS9 SS10 SS11 SS12 SS13 SS14 SS15

Tegen 18u30 zijn we terug bij de poort, netjes op tijd. We gaan douchen en eten in de Sossusvlei Lodge. Deze hoort bij Desert Camp, maar is 3,5 km verder gelegen. Het is een heel mooie lodge, erg luxueus.

SS17 SS19 SS20

Het eten is eindelijk eens echte ‘braai’ zoals ze dat hier zeggen (bbq dus) en buffet. Heel lekker! Je kan kiezen uit 9 verschillende ‘game’ (wild). We hebben al oryx en kudu gegeten, vandaag proeven we zebra en springbok. Vooral de zebra is heel lekker, super mals en sappig vlees. De setting, we hebben uitzicht over de savanne met in de verte de rotsen is ook niet slecht. Rond 21 u zijn we terug in onze tent. Het is nog steeds 30° C. In de tent is het nog veel warmer dus we zitten nog wat op het terras. Eindelijk wordt de temperatuur nu wat aangenamer. We gaan slapen om 22u30.