Dag 15: 19 maart: Büllsport (Namib-Naukluft)

Op om 6u15. We ontbijten direct want er staat een lange, redelijk zware hike op het programma vandaag, het 12 km lange Quivertree Gorge Trail. De meeste mensen doen dit trail maar half: ze laten zich met de 4×4 boven op de berg afzetten, en lopen dan door de vallei naar beneden waar een jeep hen terug oppikt. Wij willen hem helemaal doen.

We krijgen een lunchpakket mee en vertrekken. Om 7u30 zijn we aan het trail. Het begin is aan een oud politiestation. Hier is niet veel meer van te zien. Dan moeten we gele pijlen en stippen volgen. We zoeken en zoeken maar vinden nergens het begin van het pad. Na een goed half uur in alle richtingen gezocht te hebben, zit er niks anders op dan terug naar de lodge te rijden. We kunnen hier onmogelijk zomaar aan een wandeling beginnen als we niet weten waar de start is. Terug aan de lodge zegt men ons dat we al te ver gereden waren, het trailhead is op 2 km van de lodge, geen 4 km. We rijden terug, deze keer staan we aan de juiste poort, (de poort waar we zo net stonden ging ook open met onze sleutel). Aangezien we de loop doen, beginnen we met een stevige bergop.

Y Y1 Y2

Het pad is slecht aangegeven, op sommige stukken van 100 m staan 10 gele bollen en op plaatsen waar dan een aanduiding zou moeten staan, staat niets. Er zijn ook veel struiken met stevige doorns. In de lodge had men ons gezegd dat er slangen en schorpioenen zaten, dat we dus goed moeten uitkijken waar we onze handen en voeten zetten. Er zou blijkbaar ook een cobra zitten, hebben we gezien op een foto in de lodge. Brr… die wil ik niet tegenkomen.

We zijn 1u verloren door aan het verkeerde trailhead te staan, we stappen dus goed door. Men geeft qua duur van dit trail 6u aan, en raadt aan om zeker voor 9u te beginnen, zo ben je boven voor het heetst van de dag.

Om 10u30 zijn we boven aan het afzet punt, vanaf hier begint de afdaling.

Y4

zicht van boven op de berg, je ziet in de verte de grindweg

Steil naar beneden via hele korte switchbacks van telkens 1 à 2 m. Dan komen we in de gorge. Deze droge rivierbedding ligt vol rotsen, en er groeien struiken en bomen in. Hier begint het mooiste deel van de hike.

Y6

Nog even verder komen we aan de poeltjes. Het is helder groen water, er zitten kikkers, eenden en zelfs een reiger. Op sommige plaatsen zijn de poelen tot 6 m diep. De gorge is niet zo breed, maar wel vrij lang.

Y10 Y11 Y12 Y13 Y14

Overal snellen rock dassies weg! Op sommige plaatsen moet je door een soort riet. Brrr… dat vind ik maar niks, je ziet dan bijna niet waar je stapt en dan met die slangen…

rock dassies, natuurlijk op de rotsen

Ineens zie ik ze… de cobra. Ze is op een meter of 3 van ons en glijdt over de stenen het riet in. Wat een geluk dat ik ze gezien heb! Vlug gaan we hier voorbij. We hebben jammer genoeg geen foto kunnen nemen, daarvoor hadden we te weinig tijd, de slang kroop direct tussen het hoge gras, en te veel schrik!

We gaan verder, dan weer wat bergop, dan weer bergaf, maar altijd blijven we naast de poeltjes. Er is ook een klein watervalletje, ziet er allemaal mooi uit.

Y16 Y17 Y18

Hier op deze plaats verwacht je ook geen water. Alles is hier in de Namib-Naukluft superdroog. Het deel van de wandeling dat bergaf gaat is genummerd tot 10. Als we aan punt 9 zijn, is het weer zoeken hoe we verder moeten. Nergens pijlen of bollen of nr. 10 te zien. Dan zien we een pijl die terug in de richting wijst van waar we komen, wel via een ander paadje. Dat kan niet juist zijn. We gaan terug naar het laatste punt wat zeker juist was. Van daar is nergens een pijl te zien. We gaan dan maar in de richting die juist voelt, en dan zien we op een rots een pijl, bijna helemaal overwoekerd door riet. We hebben dus terug de juiste weg.

Y15

quivertree

Y9

Na een tijdje zien we nu ook punt 10. Dit is het einde van het trail, ‘t is te zeggen, daar word je terug opgepikt met de jeep als je boven afgezet werd. Wij moeten dus nog een stuk verder. Weer nergens een aanwijzing. We volgen dan maar verder de rivierbedding en een soort 4x4trail. Na zo’n 2 km stappen zien we nog juist op tijd een beschilderd bord met ‘to police station’, het scheelde niks of we hadden dat gemist. Het is nu nog ongeveer 10 minuten tot onze auto. Dan rijden we terug naar de lodge.

We hebben uiteindelijk 4u40 minuten over deze hike gedaan, die zeker een aanrader is, maar op sommige plaatsen heel slecht aangegeven is. Er zijn ook een paar gevaarlijke stukken, je loopt door een heel onherbergzaam gebied, met zware ondergrond en een temperatuur vandaag van 35° C.

Dan gaan we wat uitrusten aan het zwembad. Om 20 u is het weer dinner met de mensen van Büllsport. We praten nog wat na en gaan slapen om 22u.